پنل اهداف و نتایج کلیدی (OKR) سازمانی پیشرفته

اهداف و نتایج کلیدی ” OKR (Objectives and Key Results) “یک سیستم هدف گذاری است. پنل اهداف و نتایج کلیدی سازمانی ابزار ساده ای برای ایجاد همسویی و تعامل حول اهداف قابل اندازه گیری و سنجش می باشد. تفاوت بزرگ با روش های برنامه ریزی سنتی؟ OKR ها اغلب تنظیم، پیگیری و ارزیابی مجدد می شوند – معمولاً هر سه ماه یکبار. اهداف و نتایج کلیدی یک فرآیند ساده و سریع است که دیدگاه و خلاقیت هر تیم را درگیر می کند. ایجاد همسویی در سازمان یکی از مزایای اصلی OKR است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه در یک مسیر، با اولویت‌های مشخص، در یک ریتم ثابت پیش می‌روند. مفهوم اصلی OKR از شرگت اینتل آمد و به دیگر شرکت‌های “سیلیکون ولی” گسترش یافت. گوگل اجراء و استفاده اهداف و نتایج کلیدی (OKR) را در سال 1999 و در اولین سال فعالیت خود پذیرفت. شاید به جرعت می توان گفت این کار باعث شد که رشد گوگل از 40 کارمند به بیش از 60000 کارمند امروزی حاصل استفاده از همین ایده می باشد. علاوه بر گوگل، سایر شرکت ها از جمله Spotify، Twitter، LinkedIn و Airbnb از OKR استفاده می کنند. اما سیستم اهداف و نتایج کلیدی فقط مختص شرکت های دیجیتال نیست. Walmart، Target، The Guardian، Dun and Bradstreet و ING Bank نیز از OKR استفاده می کنند.
بنابراین، همانطور که از نام آن پیداست، OKR دارای دو جزء است، اهداف و نتایج کلیدی:

  • اهداف تشریحی کیفی جالب (memorable qualitative descriptions) از آنچه می خواهید به دست آورید هستند. اهداف باید کوتاه، الهام بخش و جذاب باشند. یک هدف باید باعث ایجاد انگیزه و چالش در تیم شود
  • نتایج کلیدی مجموعه ای از معیارها هستند که پیشرفت شما را به سمت هدف اندازه گیری می کنند. برای هر هدف، باید مجموعه ای از 2 تا 5 نتیجه کلیدی داشته باشید. اگر تعداد این اهداف بیش از این باشد هیچ کس آنها را به یاد نمی آورد.

مزایای اصلی پنل اهداف و نتایج کلیدی ( OKR )

  • چابکی: چرخه‌های کوتاه‌تر هدف، تنظیمات سریع‌تر و سازگاری بهتر با تغییر، افزایش نوآوری و کاهش خطرات و ضایعات را ممکن می‌سازد.
  • همسویی و همکاری متقابل: استفاده از پنل اهداف و نتایج کلیدی مشترک، همکاری بین تیم های مختلف را بهبود می بخشد، وابستگی های متقابل را حل می کند و ابتکارات رقابتی را افزایش و متحد می کند.
  • کاهش زمان برای تعیین اهداف: سادگی پنل اهداف و نتایج کلیدی فرآیند تعیین هدف را سریعتر و آسان تر می کند و زمان و منابع صرف شده برای تعیین اهداف را به شدت کاهش می دهد.
  • ارتباطات شفاف: شفافیت و سادگی تیم را قادر می سازد تا اهداف و اولویت های سازمان و همچنین نحوه مشارکت هر فرد را درک کند.
  •  مشارکت کارکنان: رویکرد دوسویه پنل اهداف و نتایج کلیدی برای تعیین هدف، کارکنان را با اهداف شرکت مرتبط می‌کند و تعامل را افزایش می‌دهد.
  • خودمختاری و مسئولیت پذیری: تیم ها جهت روشن و واضحی دریافت می کنند و در انتخاب نحوه دستیابی به اهداف و نتایج کلیدی خود آزادند. آنها با معیارهای واضح موفقیت که برای کل شرکت شناخته شده است، مسئول اهداف خود می شوند و تعهدات متقابل ایجاد می کنند.
  • تمرکز و انضباط: کاهش تعداد اهداف باعث ایجاد تمرکز در سازمان و نظم بخشیدن به تلاش ها و ابتکارات می شود.
  • اهداف جسورانه تر: جدا کردن OKR ها از جبران خسارت و استفاده از اهداف کششی- stretch goals ( حتی تا حدی ) تیم را قادر می سازد تا اهداف جسورانه و چالش برانگیزتری را تعیین کند.

اهداف کششی (stretch goals): اهداف کششی یا اهداف دست نیافتنی یا اهداف چالشی به اهدافی گفته می شوند که به صورت عامدانه دشوار طراحی شده اند . اهداف کششی و بلند پروازانه در OKR ها برای ایجاد انگیزه در سازمان به کشش بیشتر و فتح قله‌های بلندتر ایجاد و تنظیم شده‌اند و اگر امتیاز ۱ یا ۱۰۰ درصد را در OKR کسب می‌کنید به این معناست که این اهداف به اندازه کافی برای شما چالش برانگیز نبوده و در حد توان شما تنظیم شده‌اند.
اما چالش اینجاست که بیشتر شرکت‌ها و کسب و کار هایی که حتی سعی می‌کنند در OKR خود اهداف کششی را بگنجانند، با شکست روبرو می‌شوند. تعریف هدف، یک اصل مهم و نیازمند شناخت و تسلط کافی بر مسیر اصلی کار شماست. اهداف کششی (یا چالشی) به عنوان سوخت رشد برای هر سازمان و کسب وکاری عمل می‌کنند. با ترس از شکست و عدم تحقق اهداف از پیش تعیین شده ، بیشترکسب و کارها و شرکت‌ها از تعیین اهداف چالش برانگیز فرار می‌کنند.
پنل اهداف و نتایج کلیدی (OKR) سازمانی پیشرفته مدیر24 به شما کمک می کند که با دقت اهداف مورد نظر خود و معیار های سنجش آنها را ایجاد کنید و رصد تحقق آنها را در سازمان کسب کار خود را با دقت زیر نظر بگیرید و با توجه به یکپارچه بودن محیط مدیریت یکپارچه مدیر24 و امکان استفاده از ابزارهای پیشرفته و به روز مدیریتی در راستای تحقق اهداف مورد نظر بکوشید.

امکانات اصلی پنل اهداف و نتایج کلیدی مدیر 24